Station Genk
Er zijn verschillende redenen waarom wij voor deze plek gekozen hebben. Ten eerste biedt de plek veel mogelijkheden. Dagelijks kruisen er mensen van verschillende achtergronden en leeftijden elkaar. Het is ook het culturele centrale punt van de stad Genk die ook vaak als ontmoetingsplaats dient. Bovendien is het station een aansluitpunt voor de reizigers naar bijvoorbeeld hun werk of in ons geval, onze school.
Na onze algemene observatie zijn we op zoek gegaan naar specifieke plaatsen binnen het station om te gaan observeren. Zo zijn we gekomen tot drie grote groepen, die nu verder worden uitgelegd aan de hand van begeleidend beeldmateriaal.
Bewegingen binnen de ruimte
Een andere manier van ruimte beleven, is het bestuderen hoe mensen zich verplaatsen binnen de ruimte. Voetgangers vormen de zwakkere weggebruikers, en zijn ook binnen het afgebakende gebied van onze locatie, de grootste gebruikers van de ruimte.
Observaties, gefocust op de routing van de voetgangers,(hoe ze zich tussen het trein- en busperron verplaatsen)brachten hier meer duidelijkheid in. Het gebied is een druk punt waar veel verkeer circuleert, vooral op het bepaalde tijdstippen (op het uur, en op het half uur). Dit is het moment wanneer de meerderheid van de bussen het station binnenrijden en uitrijden.
Een zijde van de straat dient als halteplaats voor een bus, taxi's en het afzetten en oppikken van personen.
Na een waarneming bleek dat op een tijdsduur van een half uur tijd slechts 5 personen gebruik hadden gemaakt van de voorziene oversteekplaatsen. De meerderheid bleek gewoon de ruimte tussen de zebrapaden, die het minst in omwegen leidde naar hun bestemming, ondanks dat deze plaats meer gevaar inhoudt.
Gevaren die de veiligheid van voetgangers in gedrang brengen, is de slechte zichtbaarheid als ze zich tussen de geparkeerde of stilstaande voertuigen begeven om vervolgens de straat te kruisen.
Een eerste individu was een oudere vrouw die gebruik maakte van het zebrapad, gevolgd door een bejaarde man die het pad ook gebruikte om over te steken. Dit leidde tot een vroege conclusie dat oudere mensen eerder geneigd waren zich aan verkeersregels te houden. Maar naarmate de observatie vorderde bleek al snel dat evenveel bejaarden als jongere personen de zebrapaden negeren en gewoon de straat oversteken naar willekeur.
Positionering van mensen binnen de ruimte
Foto's Presentatie mapping:
Timelapse die betrekking heeft op de observatie:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten