Vergadering na presentatie van de mapping
Verschillende ideëen werden naar voren gebracht waarmee gewerkt zou kunnen worden om dit doel te bereiken. Een eerste idee was het sturen van mensen met behulp van geuren, dit zou dan eventueel met een aangename geur kunnen zijn, maar ook een onaangename geur was een optie.
Een tweede idee was gebruik maken van de schuwheid van mensen, de meerderheid van de mensen hebben geen grote behoefte om in de schijnwerpers te staan. Een mogelijke uitwerking zou dan een bord kunnen zijn, waardoor men kan kijken, met een bepaald onderschrift, zodat men zich bekeken zou kunnen voelen en een andere weg zou kiezen om dit te vermijden.
Een derde idee was het gegeven van het ritmisch karakter van het stationsgebied, er zijn duidelijk piekmomenten qua verkeer, aanwezigheid van mensen,... Door gebruik van trage of snelle muziek zou er een andere dynamiek gecreëerd kunnen worden.
Een vierde idee was met foto's van (fictieve) dode mensen een visueel verhaal creëren waardoor mensen aangezet zouden kunnen worden tot het volgen van bv. Het aanwezige zebrapad.
Ipadje
1. hoe krijgen wij mensen in die gang?
Presentatie mapping+ Workshop van doel tot concept.
De mapping en de daaruit volgende resultaten werden gepresenteerd aan de docenten, de mapping was ter verduidelijking van de oorspronkelijke mapping opgedeeld in verschillende lagen.
Na de presentatie volgde de feedback van het docententeam.
Voortbouwend op de feedback van de docenten werd het resultaat van de mapping van het stationsgebied opgevat als een inspiratiebron. De eerdere focus lag vooral sterk rond het oversteken van de voetgangers, en het hierbij negeren van de 2 nabijgelegen zebrapaden. Dit had een ondertoon waarbij de doelgroep eerder op de vingers getikt zou worden, dan een andere beleving ervaren.
Om los te komen van deze focus werd, een doelstelling geformuleerd, met andere woorden, 'wat willen we bereiken?' Dit resulteerde tot een omschrijving, 'mensen een vooropgestelde weg laten afleggen een niet intrusieve manier.'
Verschillende ideëen werden naar voren gebracht waarmee gewerkt zou kunnen worden om dit doel te bereiken. Een eerste idee was het sturen van mensen met behulp van geuren, dit zou dan eventueel met een aangename geur kunnen zijn, maar ook een onaangename geur was een optie.
Een tweede idee was gebruik maken van de schuwheid van mensen, de meerderheid van de mensen hebben geen grote behoefte om in de schijnwerpers te staan. Een mogelijke uitwerking zou dan een bord kunnen zijn, waardoor men kan kijken, met een bepaald onderschrift, zodat men zich bekeken zou kunnen voelen en een andere weg zou kiezen om dit te vermijden.
Een derde idee was het gegeven van het ritmisch karakter van het stationsgebied, er zijn duidelijk piekmomenten qua verkeer, aanwezigheid van mensen,... Door gebruik van trage of snelle muziek zou er een andere dynamiek gecreëerd kunnen worden.
Een vierde idee was met foto's van (fictieve) dode mensen een visueel verhaal creëren waardoor mensen aangezet zouden kunnen worden tot het volgen van bv. Het aanwezige zebrapad.
Een andere mogelijke weg zou een spelvorm zijn die mensen uitdaagt zodat ze een bepaalde weg afleggen. Een aantal factoren zouden dan wel belangrijk zijn bij het concept van een eventueel spel. Het zou interessant zijn, zou het spel na verloop van tijd een eigen beloop kunnen hebben, zodat het verder evolueert naarmate er gebruik van wordt gemaakt.
Zodat een doelgroep succesvol deel zou nemen aan een spel, is het belangrijk dat de opzet van het spel transparant is. Een deelnemer moet in staat zijn het vooropgestelde doel te herkennen, terwijl het toch nog interessant genoeg moet blijven om een uitdaging te vormen. Hierbij komt dan ook weer het gegeven van feedback kijken, dit is nodig om de deelnemer duidelijk te maken dat hij of zij juist bezig is, en zijn doel bereikt heeft.
Opdat een gebruiker een bepaalde handeling uit voert, zoals het volgen van een pad, is het belangrijk te beseffen dat dit altijd een reden heeft. Er moet iets interessants zijn, een impuls die de gebruiker gaat lokken en aanzetten tot bepaalde beslissingen. Om dit te kunnen verwezenlijken is het belangrijk de doelgroep af te bakenen, zodat goed ingeschat kan worden wie aangesproken moet worden door de impuls of meerdere impulsen. Deze doelgroep zijn de voetgangers binnen het afgebakende gebied die zich van en naar het treinstation begeven.
Docs Brainstorm concepten:
Ipadje
1. hoe krijgen wij mensen in die gang?
2. veel mensen hebben geen tijd en wikipedia of internet is veel sneller en duidelijker
3. wat als er veel volk in de gang is, of mensen in de weg staan?
op plek 1, staat een ipad met een mapping van de gang op.
via de ipad kun je op deze mapping van de gang iets tekenen of verstoppen....
in de gang worden de dingen dan zichtbaar als je er op stapt...
dan heb je de pluspunten die ik uitleg in de oude versie van ipadje hieronder
je kan er dan ook een spel van maken zoals "zeeslag" waar je vakjes moet raden boten eraan moet doen...
Het “ipadje”
uitwerking gebeurt op 2 plaatsen.
BASIS:
Plaats 1 (inkom station); hier staan een aantal panelen met ipads of andere touch-devices (actieve functie)
Plaats 2 (gang): hier komen beeldschermen (projecties) (passieve functie)
Plaats 2 (gang): hier komen beeldschermen (projecties) (passieve functie)
Plaats 1 bestaat uit een soort arcade-kunst-machine-paneel waar reizigers iets kunnen vinger verven, neertekenen. Vervolgens slaan zij hun project op.
Plaats 2; de beeldschermen in de gang geven de opgeslagen vinger-kunst weer.
UITBREIDING:
Plaats 2 kan worden aangevuld met kunst van mad-fac, of andere kunstenaar uit genk
Plaats 2 kan ook weerberichten en andere weergeven, reclame, en dergelijke
Plaats 1, de tablet kan ook een functie “Twitter” bevatten, die de gang promoot aan zijn volgers.
NA BESPREKING
Plaats 1 is vooral bedoelt voor reizigers die niet gehaast zijn
Plaats 2 zou moeten gebruikte worden door de gehaaste reiziger, die toch graag een graantje kunst/informatie meepikt.
Nu ik dit zo neerschrijf ben ik niet helemaal overtuigt van het idee,
Volgens mij is het niet zo sterk en moeten we het misschien iets anders bekijken.
Het doet niet echt “veel” aan de beleving, en is naast de naam “ipadje” niet echt origineel..
we zouden een creatievere insteek moeten vinden op dit gebied.
we zouden een creatievere insteek moeten vinden op dit gebied.
PLUSPUNTEN
De plus punten die ik momenteel zie is dat we op een kunstzinnige manier interactie genereren tussen de omgeving in de gang en de treinreizigers.
Een ander pluspunt is
dat plaats 1 , de reiziger indirect en subtiel uitnodigt naar plaats 2…
(dit vind ik wel ene goede insteek, los van zijn context)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten